Marco van Os

Contrabas en Basgitaar

Nieuw!  Bekijk hier mijn introductie video

De bas is bijzonder!

De bas is een bijzonder instrument. Goede bassisten zijn zeldzaam en erg gewild in samenspel. De bas is namelijk in een band of orkest onmisbaar, want het is de schakel tussen het ritme, de harmonie en de melodie van de muziek. Als gediplomeerd (conservatorium) musicus heb ik ruime ervaring in uiteenlopende muziekstijlen, van pop tot jazz. Ik wil mijn kennis en enthousiasme met jou delen en geef les op de contrabas of elektrische bas.

De bas vraagt om ritme, harmonie én melodie.

In de popmuziek is de bas de stuwende kracht die samen met het drumstel voor de beat, de ‘groove’ zorgt. Naast deze ritmische functie is het ook mogelijk om met het instrument melodieën en motieven te spelen die zich als het ware door de hele muziek heen te vlechten. Dit geldt voor alle soorten muziek. Een goede bassist is dan ook in staat, naast het spelen van een goeie ritmische basis, creatief om te gaan met harmonie en melodie. Met de bas kun je je muzikale talent dus breed ontwikkelen, door de combinatie van vaardigheden en gevoel voor ritme, harmonie en melodie.

Wat wil jij graag leren?

Ik ga in mijn lessen uit van het enthousiasme en interesse van mijn leerlingen. Wat vind jij leuk aan het instrument, welke muziek wil je spelen en met wie zou je dit willen spelen? Hou je van pop, funk, soul, jazz of rock, dat kan allemaal.

Bas spelen doe je uiteindelijk samen met anderen. Ik kan je daarom ook helpen om het juiste arrangement voor samenspel met anderen te vinden. Binnen de muziekschool zijn er ook bandjes-projecten waardoor je het plezier van samen spelen kunt ervaren en het geleerde kan toepassen.

Wil je je technisch meer ontwikkelen? Voor het leren lezen van bladmuziek of akkoorden schema’s heb ik verschillende methodes en inzichten die ik graag met je wil delen. Een goede vingerzetting is hierbij de basis, maar ik kan je bijvoorbeeld ook leren strijken op een contrabas.

We gaan dus zoek wat er voor nodig is jou om je favoriete muziek te leren spelen, of je spel te verdiepen door meer inzicht in de techniek of theorie.

Voor wie?

Dus ben jij een startende basgitarist of contrabassist, die het instrument wil leren bespelen? Of iemand die gewoon snel uit de voeten wil op het instrument om in een band te gaan spelen? Of ben je een gevorderde speler, die zijn techniek en/of theoretische kennis verder wil ontwikkelen? Ik help je daar graag bij! Voorop staat het plezier en de liefde voor muziek. De bas is er voor volwassenen én voor kinderen. Contrabas is een groot instrument, maar voor kinderen vanaf 8 jaar zijn er ook kleinere formaten contrabassen en basgitaar.

Als je verder wilt komen met het instrument, of gewoon nieuwsgierig bent of de bas iets voor jou is, meld je dan aan voor een gratis en vrijblijvende proefles contrabas of basgitaar.

Over mij.

Ik ben in 1999 afgestudeerd aan het conservatorium in Utrecht. Ik speel sindsdien in heel veel verschillende bezettingen in het theater en op uiteenlopende podia. Ik houd mij bezig met pop, en jazz muziek in de breedste zin van het woord. Voor een overzicht van mijn werkzaamheden tot nu toe verwijs ik graag naar mijn website, waar ik actueel bijhoud waar en met wie ik speel. Onder mijn eigen naam bracht ik in 2014 mijn eerste eigen cd uit samen met collega Jeroen van Helsdingen, genaamd Hybris, waar veel bekende musici aan meewerkte. Naast het spelen geef ik met veel plezier baslessen. Daarnaast geef ik bandcoaching, om langer bestaande of pas gevormde bands met raad en daad bij te staan.

Contact met Marco

Telefoon:06 1748 2796
e-mail:info@marcovanos.nl
Website:www.marcovanos.nl